Ahad, 18 Januari 2009

Macaroni & cheese


Ini pulak dek kerana penangan drama Rona Roni Makaroni eheh...aku mcm Rona jugak ..tak penah mkn mac & cheese sbb aku lebih suke makan nasik!(maklumlah perut Melayu...)Tapi saje2 nak try...resipi dari Ultramama my one & only sister.

Mac & cheese
250 - 300gm macaroni pasta (rebus ,letak garam sket & toskan)
50gm butter
2 sudu tepung gandum
3 cwn susu segar
2 cwn grated cheese - cheddar (Catlina takde pemarut, hiris2 je dgn pisau)
1. Cairkan butter (api kecil).
2.Masukkan tepung dan masak hingga berbuih.
3. Masukkan susu segar kacau hingga pekat.
4.Masukkan pasta , dan separuh cheddar cheese.(kacau sekejap bagi rata je)
5. Masukkan dalam loyang (alas dgn aluminium foil pun boleh).Taburkan baki grated cheese atas makaroni.
6. Bakar 30 min, 160 degree celcius....atau hingga grated cheese nmpk brownish sket.
7.Ready to be served!
(PS: pasta nye jadi melekat2 & boleh dipotong mcm kek pulak...sebab cheddar byk sgt kut :) )



Serving suggestion...Catlina tak suke makan mac & cheese kosong, so ayam goreng jadik lauk hehehe..

8 ulasan:

yong berkata...

chedapppnya.......

lapar..lapar..

yong pernah terai buat, ada sekali tu terburai, tak leh potong cam kek..hehehhee

:)

cintaKusayangMu berkata...

wah...menggoda nmpknye catlina..pos cni skit...hehehe

BabyAlden&Mama berkata...

yuhuu... sedap, sedap.. sedapp! hikhikhikk..

ngkorang nak tw, ermm catlina pnya ces cake & makaroni sedappp.. sehingga menjilat jari..
kebetulan sy baru blk school.. nak ready2 minum petang.. :p bestnye dpt ces cake & makaroni.. bukan main besauu tu.. huuhuu.. nsb le catlina kalo tak m inum petang ngan roti je.. hikhikk..

anyway thanks yer.. jiran ku yg rajin.. i nak curikk resepi tu.. tp bulan depan2 baru nak buat :p

BabyAlden&Mama berkata...

i mean nasib ler catlina dtg anto ces cake & makaroni.. hikhikk..
:p

CatlinaFly berkata...

yong: hehe..sy pun tak tau patutnye jadi mcm kek ke..atau berkuah..heh

CatlinaFly berkata...

qis: qis tak bagi alamat tak dapek nak pos hehehe...ala ciannye nanti dtg jhr bgtau lah, kalau catlina larat, leh buatkan lagi..

CatlinaFly berkata...

mama alden: tester masakan ku hehehe

eJump berkata...

ah!! sedapnye tgk!!
terliur pulak!!

my peberet tu~~

REMINDER

This blog is a personal blog and solely based from my personal life & expression. If you do not like what you see @ read, you are free to leave this blog.