Khamis, 26 Mac 2009

Kronologi..Kelahiran Nur Dayana Insyirah(Part 3)

18 Mac 2009

5.00pmText ColorKontraksi yg makin kerap membuatkan aku rasa nak meneran. Tiap kali rasa sakit, aku teran,tapi baby tak kuar gak.Doktor perempuan yg dari bilik saringan tadi cuba rasa kepala baby."Sikit lagi ni puan,teran mcm nak berak sembelit tau!"

5.30pm
Masih tak berjaya nak keluarkan baby.Aku pulak rasa tak sabar dalam sakit2 tu.Doktor tadi dah beredar."Tak ada cara lain ke nurse?" aku tny nurse yg menemani aku. "Boleh bius sy tak?sy tak larat nak teran ni.." "Puan, puan boleh ni puan..tak payah bius..ni sy suntik painkiller ok.."
Dr Cho pulak dtg menjenguk aku dan cek bukaan serviks (sabo jelah digodak2 lagi kat bwh tu)."Ok puan, jalan dah ada, tunggu u je nak tolong baby ni kuar,saya dah rasa kepala dia ni."

5.45pm
Doktor perempuan tadi dtg lagi jenguk aku.Dia tekan2 perut aku, "puan dah buang air kecik dan besar tak ari ni?sekarang ni rasa tak nak berak atau kencing?"Aku ckp tak."Bladder puan penuh ni, itu yang baby tak leh kuar.Puan boleh cuba kencing tak?" Aku ckp aku tak rasa pun nak kencing.Doktor tu ckp dia nak buat catheterisation.Aku tny sakit tak?Dia kata tak, cuma rasa tak selesa...huhuhu..ouch..Dr Emad jenguk pulak, "u rasa nak berak ke, kencing ke, jgn malu2 ok..kita nak bagi jalan kat baby u ni."

6.00pm
Setelah di catheterised dan diberi enema dan telah 'membuang' ape yg patut ,dan meneran sekuat hati, masih tak berjaya jugak."Nurse panggilkan suami saya..." aku makin letih dan rase nak terlelap dalam sakit2 tu.."nurse sy letih sgt ni..""nanti kami panggilkan suami puan,belum masanye lagi ni..".

6.30pm
"allahuakhbar..." berselang seli dgn rengusan aku menahan sakit.Aku rase mulut aku ni boleh tahan bisingnye gak heh..aku dah bertambah letih kerana byk guna tenaga untuk meneran.Doktor perempuan tadi cuba rasa kepala baby dan katanye kepala baby terdongak sbb tu sangkut.Dia memperbetulkan kedudukan kepala baby.Aku meneran tapi masih juga tak berjaya.Aku terdengar doktor tersebut bercadang menggunakan vakum utk keluarkan baby.Dr. Emad dipanggil.Dan doktor mengarahkan nurse memanggil suamiku.

7.00pm
Akhirnya Cg Fly ada di sisi aku.Aku genggam erat tgn Cg Fly dan Cg Fly mengucup dahi ku serta mengusap2 rambutku.Aku merintih sakit dan sekali sekala memegang perut dan pinggang. Cg Fly memujuk aku dgn lembut.Aku rasa mcm ade satu semangat baru je..kenapalah suami aku tak diberi masuk lebih awal lagi tadi.

7.10pm
Dr. Emad dah sampai dan Cg Fly diminta keluar kerana prosedur vaccuum suction akan dibuat.Dr. Emad menyuruh aku meneran mengikut kontraksi sambil dia menggunakan vakum.

7.26pm
Dengan sekali teran dan bantuan vakum, aku dapat rasakan ada sesuatu dah keluar dan aku rasa lega.Aku dpt juga rasa ada benda yang lembut diletakkan atas dadaku.My baby..alhamdulillah..aku letakkan jari di tangan baby dan baby menggenggam jariku seolah2 berkata"mama,sy dah berjaya keluar ni.."Aku tgk ade tali pusat terbelit kat leher dan bahu baby.Doktor perempuan tadi kata, sebab tu susah sgt nak keluar, tali pusat tu yang menghalang.Tapi alhamdulillah..tak delah smpi terjerut baby dgn tali pusat tu.Nurse mengambil semula baby dari atas dadaku utk dibersihkan dah akan diberikan kpd Cg Fly untuk diazan & diqamatkan.
Hmm..yang peliknya..bila tgk baby je kan,aku dah lupa sakit aku meneran tadi, entah mane hilangnya rasa sakit tu.Sumpah aku tak tipu, aku tak rasa dan tak ingat dah rasa sakit bersalin tadi!Seolah2 telah dihilangkan ingatan tentang sakit tadi tu.Subhanallah Maha Suci Allah pencipta alam ini....aku rasa ibu2 yang lain pun mcm tu..mcm mimpi je sakit bersalin tu.Inilah keajaiban yang dikurniakan Allah kepada insan yang bergelar ibu.

7.45 pm
Sesi jahit menjahit (ouch..)..wpun kesan local anaesthesia tu masih ade, aku masih merasa ngilu setiap kali jarum dan benang ditarik.(rasenye aku tak yah cite detail sgt kut..kang ade yg seriau lak!)..adalah dlm 15 jahitan kut.

8.00pm
Cg Fly masuk dan kebetulan nurse juga menghidangkan mkn malam.Aku yg sememangnya penat, terasa lapar pulak..mungkin byk guna tenaga tadi kut.Makan disuap oleh Cg Fly..rasa bahagia sgt2.

9.00pm
Cg Fly dah beredar.Malam tu aku tido di bilik bersalin kerana pagi esoknye doktor akan dtg memeriksa aku.Aku tny nurse, mana baby?Sebab aku tgk, ibu2 lain, lepas beranak je, baby ada di sisi diorg.Katanya baby dihantar ke wad bayi bagi observation kerana dilahirkan secara vakum.Aku yang kepenatan terlelap smpi ke pagi.

BERSAMBUNG LAGI..(ade lagi sikit je nak cite nih!sabar ye..)

23 ulasan:

izuan murat berkata...

Cat, tu la sy pon rse pttnye dia kasi awal2 lg ur husband masuk labour room tu. kesian u..tp anyhow takpela..jnj bby dh slmt lahir kn! serius betul psl sakit tu, mmg xigt lgsg dh kn! betul2 cam hilang ingatan..he he he..

Ok la cat, slmt bpantang..izu dh nk abih pntg ni..tgl 5 hr je lg..;)

Hanney Hanafiah berkata...

cam best pulak bace pengalaman org beranak ni.mesti sampai bebile x lupe kan, mama kite sll cerita kat kita pasal mase die beranakkan kite. die cakap setiap anak dia, dia takkan lupe.

@_da berkata...

Menitik air mata sy baca entry ni... sy pun tak sabar nak rasa nikmat baby kuar dan diletakan atas dada tu.. mesti sy terharu sgt... lama sudah sy menanti kehadiran permata hati ni.... sy berdoa moga hajat sy kesampaian dan selamat semuanya...

terima kasih catlina yg berkongsi pengalaman....

Noorma Ismail berkata...

semoga catlina akan lebih tabah menghadapi hari2 mendatang.Semoga tidak serik untuk mengandung lagi!!

kakyong berkata...

Terharu akak baca entry Cat ni...Tahniah kerana berjaya menjadi seorang ibu... Akak tumpang bahagia...

mummyalyssa berkata...

kak terharu pon ada bace akaknye cite ni..best sgt sbb akak dpt lalui saat2 mcm ni (i mean dpt besalin normal)kite dulu kua bt tingkap tu takde pgalaman berharga mcm ni..harap2 yg ke2 ni bole normal gak..:)kak ada cium bb insyirah mase nuz letak kt dada tu..ada satu bau wangi yg tak dpt nk gambarkan camana..mase tu jela patu takde dah..harum kasturi rasanya mcm gitulah...

mummy_ayu berkata...

emmm..sedihnye...ayu pun mengalir air mata baca...:-( teringat waktu ayu bersalin kali kedua tu..betul kata cat, bila husband ada kat sebelah memang kasi kita semangat n bila tengok baby memang semua sakit, penat, lapar semua hilang...mengalir air mata seorang ibukan. .SUBHANALLAH...! Allah maha besar kan...

~ujicham~ berkata...

erk.. mmg seriau baca. tp bagus berkongsi pengalaman ni. at least, utk org pompuan, kita dah tau apa yg kita nak hadapi.

CatlinaFly berkata...

izuan murat: wah ye ke dah nak abis pantang?bestnye hehe..sy ni dah terliur nak minum yg sejuk2 tapi tak boleh sbb nanti bentan pulak..

CatlinaFly berkata...

hanney: jgn bimbang, nanti hanney akan lalui juga semua ni :)

CatlinaFly berkata...

@_da: sy pun doakan @da & baby selamat semuanye amin..

noorma: ui dah pikir dah, nanti anak kedua nak due date same dgn besday sy hehe

CatlinaFly berkata...

kak yong: macih..tahniah kepada semua ibu2 sebenarnye :) we all deserved it!

CatlinaFly berkata...

mummy alysa: hmm..tak cium la pulak...cuma pegang tgn dia je..tgk dia pinky2 gitu comelnye..rasa mcm mimpi dan tak putus sy ucapkan alhamdulillah dan terima kasih pada doktor2 dan nurse yang membantu..sakit dah tak ingat dah..

CatlinaFly berkata...

mummy ayu: allahuakhbar..:)

CatlinaFly berkata...

uji cham: heh sowiii..tak terniat buat org seriau..cuma catatan pengalaman sy je :)

~~ciklinn~~ berkata...

seronok baca.... tingat melalui pengalaman camnie...

selamat berpantang... jgn langgar pantang okeyy.... heheh rahasia mendapat bentuk bdn kembali mantopss tu

CuTeMiUt78 berkata...

memang baby nak tunggu ayah dia ada skali kot.. tu yg baru senang skit dia nak keluar. Klu mcm akak.. memang suami diminta menemani isteri masa saat2 nak bersalin tu.. biar beri kekuatan skit...apapun syukur la semua dah selamat kan.. tang kena jahit tu.. smpi la ni.. akak pun cam terasa lagi.. heh..heh

cintaKusayangMu berkata...

qis xdpt bygkn cmne rasanye bersalin normal..
insyaAllah 3 thn lg dpt la rasa....hhehe..

CatlinaFly berkata...

ciklinn: huhuhu baru berpantang seminggu, sy dah rindu kat cheesecake dan tiramisu huwaaaaa

CatlinaFly berkata...

cute miut: huhuhu betul tu kak..sakit bersalin leh lupe, sakit jahit teringat2 heh

CatlinaFly berkata...

qis: insya Allah..amin!

Rafizah Nordin berkata...

anak sulong akak pun bersalin vacum sbb dah xde tenaga nak teran pasal sehari semalam tak makan minum.adeh...lagi azab rasenye sbb hb xleh masuk mmg prosedur hospital universiti gitu. bangang!

CatlinaFly berkata...

kak fizah: hmm agaknye baru2 ni kut yg diorg bg hubby masuk tgk kite bersalin ek...tapi mmg la perlu hubby ade di sisi..bagi semangat..

akak pun vakum ek?camtu kite lebih kurg same lah ek..

REMINDER

This blog is a personal blog and solely based from my personal life & expression. If you do not like what you see @ read, you are free to leave this blog.