Khamis, 18 Februari 2010

Step by step: DIY homemade strawberry ice cream

Repeat wat eskrim lagi hihi...syiok ah panas2 mkn aiskrim ni...kali ni aku wat aiskrim strawberi..masih gunakan resepi terdahulu yg pernah aku buat...buat byk sket sebab bagi jiran2 hehehe...test market wakaka..

Bahan-bahan
  • 270 g coffemate (creamer tepung)-aku guna 500g
  • 500 ml susu segar perisa strawberry(guna 1 liter)
  • 30-50g gula halus/aising- bergantung tahap kemanisan susu berperisa(guna 3 camca teh<> 15g)
  • beberapa biji strawberry(tak digunakan- aku guna Hershey's shell dan badam cincang as penyedap rasa..)
dapat dlm 3 tupperware aiskrim 400ml..

Cara-cara
  1. Bancuh coffemate, gula halus dan susu segar. Kacau dgn wisk hingga semua larut dan sebati. Simpan dalam peti sejuk (bahagian beku) 4 - 5 jam (sehingga 3/4 beku).
  2. Keluarkan adunan ais krim dan masukkan ke dalam mixing bowl. Putar dgn kelajuan tinggi 10 minit hingga pekat dan gebu. Baru kuar peti ais..
  3. Alihkan ke dalam bekas plastik (seperti tupperware) dan dingin beku sekurang2nya 8 jam atau semalaman.Cadangan hiasan..tak bpe cantik, janji sedap!eheh..habis..sadaqallahuladzim!:)

19 ulasan:

zh-ena berkata...

emmm blh try mcm nie

MamaCira berkata...

macam senang je nak wat kan..
huhuhu..

AyuMi berkata...

bestnya...nak buat gak la...senang je kan.... =)

indahhouse berkata...

salam kak catlina,
uis uish. saya baru hajat2 nak beli 1 mangkuk eskrim. macam ni, tak jadi la. nak tumpang makan kat sini. hikhik

lin muhamad berkata...

tq for sharing..boleh i try nanti. :)

chugie berkata...

emm nampak cedap lah cat.

p/s: kalakar ngan ayat "sadaqallahalazim' tu.. heheheh..

Uda berkata...

panas2 makan aiskrim memang nikmat...

MamaAlden berkata...

hihii sodappp sangatt la tp just tengok my husbnd & alden mkn hahahaa.. wrong timing la u antor kat umah..:P

gatal jg nak cuba tp x berani la sejukkk sgttt. patut la u kata utk alden tp sy tngk mcm bapa dia mkn bykkk dr alden(opss bocor rasia..) hiihii jgn mara papa..
anyway tq, catlina!

Ina Hashim berkata...

nyam nyam...senangnya nak buat eskrem rupanya ye...

btw, jom singgah beli CD Coolababy...tgh promosi

zura@iwan berkata...

wahh pandai buat eksrem sdiri...sng la kan...

ez berkata...

bestnye...pandainye wat aiskrim..nak gak..heheh

temp. housewife berkata...

siap tunjuk bekas aiskrim dah habis mkn tu. hehehe

Emy Omar berkata...

wah..sedap nampaknye boleh try ni

Miss Q berkata...

nyum3!

NURUL berkata...

menyelerakan!!!

¥ α Ŋ α Đ z µ £ berkata...

bestnya..catlina..yana nak try lah..hihi

hariz berkata...

sng je rpenye nk wt aikrim ni..nyum3..

nba-Nur berkata...

perghhh sungguh menyelerakan... Tq for sharing this recipe.. :)

lin berkata...

視訊做愛,免費視訊,伊莉討論區,sogo論壇,台灣論壇,plus論壇,維克斯論壇,情色論壇,性感影片,正妹,走光,色遊戲,情色自拍,kk俱樂部,好玩遊戲,免費遊戲,貼圖區,好玩遊戲區,中部人聊天室,情色視訊聊天室,聊天室ut,成人遊戲,免費成人影片,成人光碟,情色遊戲,情色a片,情色網,性愛自拍,美女寫真,亂倫,戀愛ING,免費視訊聊天,視訊聊天,成人短片,美女交友,美女遊戲,18禁,三級片,自拍,後宮電影院,85cc,免費影片,線上遊戲,色情遊戲,日本a片,美女,成人圖片區,avdvd,色情遊戲,情色貼圖,女優,偷拍,情色視訊,愛情小說,85cc成人片,成人貼圖站,成人論壇,080聊天室,色情

REMINDER

This blog is a personal blog and solely based from my personal life & expression. If you do not like what you see @ read, you are free to leave this blog.