Jumaat, 4 Jun 2010

Aiskrim goreng

Supper kami malam tadi...malam2 panas2 ni sesuwei sgtlah makan eskrem!

Aiskrim goreng ooo aiskrim goreng!Agak huduh rupamu..tapi sedap tau!Dek kerana nak sgt rasa aiskrim goreng yang aku tgk kat umah kak Hana, takdek acuan pun jadik!aku tekap pakai tutup termos E-ein!Hahahaha jgn tiru tau cara aku tekap aiskrim ni, kang korang trauma nengok rupe aiskrim goreng ni.Nightmare wooo!!

Kopipes dari kak Hana

Bahan-bahan:
  • 10 keping roti putih(aku guna 12 keping roti gardenia-dapat 6 bijik)
  • 5 scope aiskrim (apa2 perisa)-6 scoop sebab 6 bijik-guna perisa stobewi
  • Plastik wrap ( untuk balut roti)
  • Minyak

Cara-cara:
  1. Lembabkan roti dengan air ( saya spraykan roti tu )
  2. Skopkan aiskrim ke atas roti.
  3. Tutupkan aiskrim dgn sekeping roti lagi.
  4. Tekan acuan telur yang bulat tu (hana guna acuan spt di atas) supaya roti terputus (Pastikan roti bercantum supaya aiskrim tidak meleleh keluar).
  5. Balut dengan plastik pembalut dan simpan dalam frezeer selama 3jam atau semalaman - hana simpan semalaman(aku simpan semua terus dalam satu tupperware microwave resistant, tak sempat balut dgn wrap..)
  6. Keluarkan dari tempat pembeku dan goreng dalam minyak yang panas hingga kuning keemasan. Jangan lama, paling kurang 1-2min sahaja tp pastikan minyak sudah betol2 panas.
Sebelum dibedahsiasat;agak tak comey/tak simetri a.k.a huduh wooh!!


Ingin mengabadikan kenangan terindah anda?
Kami bersedia merealisasikan impian anda!
KedaiGambarKami-Johor | Melaka | KL | N9 Family Photographer
Photobook & Poster Printing juga ada di sini!

14 ulasan:

hana berkata...

bijakkkkk! mama sapa nih?? mama e-ein ghupernyer! kekekeke... tp elok jerk isi dalam aiskerim tuh tk cair! sedapnyerrr..cam nak buat lagik!

Snoop berkata...

sedapnya...buatkan nizam satu...:P

Diamilikku berkata...

wow...thanx cat..boleh cuba nih

rynas berkata...

oh gitu caranya mcm senang tapi kalau buat mesti tak menjadik punya

Norasikin Westernfood berkata...

Pengkritik makanan berkata "Rasanya rangup, manis, sejuk dan segar"
eh ada lagi satu "pahit sbb hangus hahahah"

ryan'sluver berkata...

nak try...
cat, minyak masa goreng tu sikit ke or kena banyak cam goreng cucur tu?

QasehAiris berkata...

wah! bestnye...senang je nak wat ghupenyer yer cat...hihi

mummy_ayu berkata...

mcm best jer..nak try gak nanti...

Izan Ishak berkata...

cam best je...nak buat tapi takut tak jadik..hehehe...
**selalu makan roti ngan eskrem je. tak goreng pun

ohmywtf berkata...

wow..tats interesting!

chugie berkata...

emm nampak sedap tu cat!

Mummy Dasy berkata...

sedap pnah makan nak wat sdiri xtau, ni dah tau caranye nak try ah..thanks cat..

mariaariffbaby.com berkata...

iyala..macam sedap jek
harus ku cuba ni..

aNgAh_aLiFaH berkata...

salam, sy share gambar n resipi kat blog sayee ye. sedappp!!

REMINDER

This blog is a personal blog and solely based from my personal life & expression. If you do not like what you see @ read, you are free to leave this blog.