Isnin, 23 Ogos 2010

Rahsia sungai dalam laut

Korang mesti selalu atau pernah tgk gmbr2 sungai dalam laut kan?Disebarkan dlm emel atau dlm blog...Memang cantik an menakjubkan, kan?Cuba tgk gmbr2 di bawah...


Photos credit to adik Ijam

Penerangan: Saliran coklat kekuningan tu ialah lapisan Hidrogen Sulfida, bukan air tawar/air sungai sebagaimana yang diwar2kan.

Merupakan satu fenomena unik kerana di atas dan dibawah lapisan sulfida ini ialah air laut. Lapisan sulfida ini berukuran kira-kira 110 kaki(34m) dan di bawahnya ialah air laut.Kawasan sekeliling lapisan sulfida ini juga unik kerana mempunyai batang2 pokok seperti batang pokok di tepi2 sungai.Di bawah lapisan sulfida merupakan gua yang dipenuhi air laut.

Nama tempat ini ialah La Angelita Cenote(say-no-tay), tempat kegemaran pelancong yang suka menyelam.Mereka yang hendak menyelam di sini hendaklah mempunyai lesen dan sekurang2nya telah membuat 20 selaman sebelum ini.Justify Full

Sumber: La Angelita Cenote Info

Cenote bermaksud "kolam" dan Angelita cenote merupakan kolam yang berada di dalam laut.Rupa lain cenote di daratan...


Sumber: Yahoo search

Kat bawah ni video seorang penyelam yang berpura2 dgn kawan2nya seolah2 sedang terjun dalam sungai tu! :)



Sungguh indah ciptaan Allah SWT..:)

10 ulasan:

Fiza Nordin berkata...

perghhhh mmg cantik...subhanallah!

Sidratul Muntaha berkata...

yup..
pernh dpt..
subhanallah..
mmg cantik ciptaan Allah..

LyNn HaMzAh berkata...

subhanallah...
memang cantik...

kakyong berkata...

agaknya ribuan tahun dulu, di situ adalah penempatan manusia.. memang agung ciptaan Allah..

Miss Q berkata...

pernah tengok dlm discovery channel.. sebab 2 ketumpatan air berbeza kan? air masin di atas, air tawar di bawah.. itu jd 2 layer. dorg sibuk nk tangkap ikan di air tawar bawah tu utk tgk ciri2 nya.. penemuan baru katanyaaa..

tp mmg hebat kan?punya lama bumi ni hidup,, baru nak temui.. byk lagi khazanah yg kita x sempat discover rasanyaa

CatlinaFly berkata...

kak fiza: tulah...mesti best kalau kita dapat melancong sambil menyelam kat sana

CatlinaFly berkata...

sidratul muntaha: ha ah kan..

CatlinaFly berkata...

lynn hamzah: subhanallah...

CatlinaFly berkata...

kak yong: munkin juga..tapi mengikut fakta, situ kawasan gunung berapi dan gempa bumi beratus2 tahun dahulu..

CatlinaFly berkata...

qas: ha tulah ram,ai ingat air tawar, tapi bukan, yang nmpk mcm sungai tu ialah lapisan gas hidrogen sulfida dlm air...

REMINDER

This blog is a personal blog and solely based from my personal life & expression. If you do not like what you see @ read, you are free to leave this blog.