Rabu, 30 Januari 2013

Babywearing with SSC(soft structured carrier)

Aku beli dari my FB / BF friend, Erin Adzmi...RM200++ .Erin ni pengasas Little Caliph Heaven , online company yg jual brg2 penyusuan and babies item....kira murah sebab aku antara client terawal yg beli ssc....harga tahun ni dgrnye dah RM250++ ...still murah lagi compared to branded ssc mcm Snuggbaby & Jumpsac baby koman2 RM270++ utk sebijik basic ssc..(basic tu tanpa accesories lain).Erin ni jugak baru2 je jadik WAHM...wah..jeles aku dengar!jom nengok my ssc...aummmm!!

 Gambar kat atas ni yang Erin mms aku sebelum dia pos kan....
 Sampai2 je terus test drive....rupanya aku kena bukak buckle kat bwh lengan Aisy sebab dia tak bebas nak gerakkan tgn..menurut Erin, kalaubaby tak cukup tinggi lagi, dia tak yah keluarkan tgn pun takpe..mula2 Aisy tak suka duk dlm ni..maybe rimas..tapi beberapa kali pakai, asal nampak je aku mula buckle ssc ni kat pinggang, Aisy tau2 je it means, nak jalan...terus dia melompat kat aku maa dlm kereta.Since ssc aku ni material corduroy, bila nak jalan2, better pakaikan baju/singlet nipis kt Aisy sebab takut kepanasan...melainkan jalan di tempat beraircond mcm kat mall lah..
 My verdict, sgt selesa....ssc ni dibuat ikut ukuran ibu dan anak.Kalau nak share dgn hubby, boleh juga, bg ukuran hubby sekali...ssc aku ni jenis ergo(mengikut bentuk badan pemilik supaya selesa)

**front carry facing inward/mommy...recomended time : boleh pakai dlm jangkamasa 45min-1 jam...lebih dari tu, agak lenguh pinggang sikit...sebab aku kuruih sgt kot, Cg Fly ngelat skrg, asal kuar je dia pulak yang ingatkan aku utk bwk ssc, sebab automatiknye, aku lah yang dukung Aisy..haishhhhh...aku suh dia pakai, dia ckp design ni 'feminin sgt' segan nak pakai ...cehhhh....

Oh ya, ssc yang Erin punye ni jugak, boleh dipakai 4-ways...iaitu front carry facing mommy(mcm gambar di atas), side carry,back carry dan face carry facing forward.Aku dah buat face carry facing forward, Aisy suka tapi takleh lama..dia macam tak selesa, bila aku pm Erin, katanya kalau buat front facing forward, jgn pakai lama2 lebih dari 30 minit..tak bagus utk bhgn belakang baby...dia rekemen, side carry kalau nak bagi baby pandang ke hadapan...mcm gmbr di atas ni, Aisy ni suke gak menoleh ke depan wpun aku buat dia mngadap muka aku....

Contoh Front carry facing forward
(brand dlm gmbr ni, Pikkolo, RM350++)
** kalau buat pesen gini, kena cinch atau ikat sikit kelengkang kat ssc supaya kelengkang baby tak lah terbukak besar sgt...reccomended time utk pakai , not more than 30 minit, lepas tu tukar posisi hokeh

Contoh Side carry(aku belum mahir..leceh sikit nak tukar2 silang2 bucklenye..huhu Erin dah bg tutorial bergambar pun aku tak reti2 lagi!(gambar Erin Adzmi & her baby..Erin pinjam gambar sat...!)

Contoh back carry ( teringin nak try tapi Cg Fly kata takut jatuh hua hua..)dlm gambar ni brand Boba ( RM350++)

SSC ni memang agak mahal..tapi berbaloi2...nak2 aku jenis kelam kabut kalau keluar gi mall nak bwk stroller, plus, kdg ada supermarkets yang tak stroller -friendly...siap escalator semua jenis tangga...jenuh nak lipat stroller tiap kali naik turun.Lagipun, memenuhkan kereta jek stroller nih...nanti tak leh shopping byk2 hahahaha...aku selitkan sikit beza antara ssc dgn crotch carrier..

Crotch carrier ni biasanya murah ..dlm rm40-100 dah dpt dah...aku ada satu crotch carrier ni, ade sepupu bagi masa E-ein kecik dulu..aku pakai kejap je..bila baby bertambah besar, amat tak selesa, susah nak pakai bila sorang2, dan sakit bahu.Plus, kat kelengkang tu mcm sempit dan tersepit lah kelengkang baby tuh...duduk dlm SSC membuatkan baby dlm keadaan posisi duduk yang selesa.

Kiri:Crotch carier, kanan: SSC

Agak2 korang yang mana satu lagi selesa buat baby?


BONUS!!

** plus korang jugak boleh NIP(nursing in public) menggunakan ssc..orang takkan perasan punya....tapi aku lum mahir2 lagi nak NIP..with or without ssc...kdg2 aku lari pi fitting room, sebab nursing room takde kat mall di Kluang nih...pernah try NIP di restoran tapi last2 aku yang tak selesa bila Aisy mula selak2 baju(tgn dia selalu explore skrg..skrg ni suka sgt korek mulut aku ambil dia bf huhuhuhu

2 ulasan:

syawalsimpsons berkata...

nampak selesa tu kakak...

SYAzana berkata...

Wiwit....kak maiza, kat Kluang Mall ade nursing room..tp x berapa selesa sgt sbb pakai kusi makan je..huahuahua...

REMINDER

This blog is a personal blog and solely based from my personal life & expression. If you do not like what you see @ read, you are free to leave this blog.